אז אחרי הפוסט הקודם, שהציג את האוסף הפרטי שלי, התחלתי לחשוב לאן אני לוקחת את זה מכאן, להשראה עיצובית.
בדרך כלל מתחילים בשמש אסוציאציות. אז זה מה שעשיתי.
מהר מאוד היה לי ברור במה אני לא רוצה להתעסק: המצלמה עצמה (מבחינת מבנה, מנגנון, התפתחות הטכנולוגיה לאורך השנים...) ומושגים בצילום (כמו פרספקטיבה, עומק שדה, משולש הזהב...).
אולי בהמשך זה ישתנה, אבל כרגע מה שממש מדבר אליי זה הצורך הזה שלנו לתעד רגעים ולשחזר אותם באמצעות תמונות.
ככה גם הגעתי לשם של הבלוג. אבל מה זה בעצם "רגע קודאק"? יש הרבה דרכים להגדיר את הרגע הזה.
למשל, לפי ה-urban dictionary:
בדרך כלל מתחילים בשמש אסוציאציות. אז זה מה שעשיתי.
מהר מאוד היה לי ברור במה אני לא רוצה להתעסק: המצלמה עצמה (מבחינת מבנה, מנגנון, התפתחות הטכנולוגיה לאורך השנים...) ומושגים בצילום (כמו פרספקטיבה, עומק שדה, משולש הזהב...).
אולי בהמשך זה ישתנה, אבל כרגע מה שממש מדבר אליי זה הצורך הזה שלנו לתעד רגעים ולשחזר אותם באמצעות תמונות.
ככה גם הגעתי לשם של הבלוג. אבל מה זה בעצם "רגע קודאק"? יש הרבה דרכים להגדיר את הרגע הזה.
למשל, לפי ה-urban dictionary:
a rare, one time, moment that is captured by a picture, or should have been captured by a picture.
a horribly twisted event (sarcasticlly).
said when something funny happens that would have made a good picture, or when someone wished someone nearby had a camera to take a picture.
אבל זה עדיין לא הסביר לי מאיפה מגיע הדחף הזה לתעד, לשמר, לעצור את הזמן בצורה של תמונה? מה הופך את הרגע המצולם לכל כך חשוב עבורנו? בחיפושיי אחר התשובות הגעתי לכמה ספרים מאוד מעניינים.
ומכאן מתחילה חפירה לא קטנה, אז לקחת נשימה עמוקה...
למשל, רולאן בארת התייחס לסוגיה הזו בספרו "מחשבות על הצילום" משנת 1980.
לדעתו, בנוסף לחוויה האסתטית המשותפת לכל האומנויות הצילום מתעד מציאות, רגע של התרחשות - התרחשות ממשית, גם אם משך הזמן שלה היה שבריר של שנייה. אין אומנות אחרת, פרט לאומנות הצילום, המעניקה את החוויה של השתתפות בסיטואציה ש"זה היה אז ושָם".
הנחיתה על הירח |
"גם אם אין הצילום מספר את האמת, מה שמתועד בו מונצח כנוכחות שהייתה.
הצילום מביא את העבר אל ההווה.
מה שרואים בתצלום חוזר אל שדה הראיה של המתבונן ומתחדש כדבר שנוגעים בו.
הצילום מאשר, קובע, מקפיא זמן, וננצר בזיכרון.
הצילום מרחיב את הראיה אך משונה מבחינה פרשנית.
הוא כוזב לגבי התפיסה, לעולם לא ישיב את אשר היה, אך אמיתי מבחינת הזמן.
זו צורה חדשה של הזיה מסביר בארת, הזיה מתונה, דימוי מטורף שהשתפשף בממשי"
(מתוך ביקורת של עמי שטייניץ על הספר).
koen wessing nicaragua 1979 |
אבל מנגד, וולטר בנימין טוען כי בגלל הצילום אובדת ההילה של יצירת האמנות.
ההילה היא תוצר ארגון היחס ליצירת האמנות, היא תחושת "הכאן-והעכשיו" שלה, "נוכחותה החד-פעמית במקום בו היא נמצאת", והיא המאפיין של יצירת האמנות האוטונומית.
"אובדן ההילה הוא סימפטום לזעזוע עמוק שעובר על האנושות בעידן חברת ההמונים, זעזוע שהשפעותיו מרחיקות לכת וחורגות מעבר לדיון באמנות; מדובר בשינוי תפיסת הזמן והחלל והאופן בו אנו חווים את המציאות, בהרס המעמד הפריבילגי של "מקור" מול "העתק", בערעור מושגים כמסורת ואותנטיות" (מתוך ההסבר בויקיפדיה).
art remake |
משם המשכתי וחיפשתי את המשמעויות של הצילום בעולם הפסיכותרפיה.
נזכרתי שיש ענף שלם שנקרא "פוטותרפיה" וחשבתי שזה זמן לא רע לבדוק מה מסתתר מאחורי הכותרת הזו.
ממה שאני מבינה, אפשר להסתכל על פעולת הצילום עצמה כתרפיה.
"המבט דרך עדשת מצלמה, מקפיא את הזמן ושם אותו בתוך מסגרת מושגית.
מעתה ואילך יהיו הדימויים שצילמת נחלת העבר, עבר שאתה יכול לחזור אליו ברמה של ויזואליזציה של רגעי חיים.
משום כך הצילום הוא כלי תרפויטי. אתה מקפיא בעזרת העדשה פיסת זמן ובמבט לאחור עורך לך הגדלה של אותה פיסה, עורך אותה, מנתח אותה ומנסה להבינה מתוך אירועים עכשוויים" (צילום כתרפיה).
Girl taking a photograph in Hyde Park, London in 1975 |
דרך אחרת להסתכל על הצילום כתרפיה היא מהכיוון של הצילומים עצמם, כלומר לנסות לפרש צילומים קיימים מהעבר הפרטי של כל אחד ודרך הטיפול להגיע לתובנות שמסתתרות בצילומים כמו רגשות מודחקים, יחסים במשפחה, ועוד ועוד.
בכל מקרה, כל המחשבות האלו על הניסיון להקפיא את הזמן ולהפגיש את העבר עם ההווה הזכירו לי סדרת תמונות שעושה בדיוק את זה ובהצלחה רבה:
יש לי עוד הרבה מחשבות על הנושא אבל נראה לי שזה מספיק לפוסט הזה.
אני חושבת שמתחיל להתגבש אצלי מושג לגבי נושא ההשראה שלי לפרויקט וזה סביב ההתעסקות בזיכרון.
אני עוד לא בטוחה מה זה אומר בדיוק, אבל בשביל זה קיים הפוסט הבא (וזה שאחריו ועוד כמה בהמשך...)